پاتوق

گوناگون از ارتباطات

پاتوق

گوناگون از ارتباطات

چالشهای شناخت رسانه و الزامهای فناوریهای نوین


ابداع یک اصطلاح نمی تواند برای پیدایش کافی باشد. شناخت رسانه اصطلاح تازه ای است که برای نخستین بار در 1979در کتاب "قدرت روشنفکری" در فرانسه خود را نشان داد. در قالب این عنوان پس از سالها، شرایطی از پژوهشهای بنیادی به وجود آمد که در پوشش آن، فلاسفه، مورخان فناوری و کتاب، نظریه پردازان زیبایی شناسی و پژوهشگران اطلاعات و ارتباطات بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شدند اما در عین حال سوء تفاهمهای کم و بیش مشکل آفرینی این حوزه ازپژوهشها را در برگرفت و متأثر ساخت.بیشتر

کتاب عصر فرهنگ فناورانه: از جامعه اطلاعاتی تا زندگی مجازی

نشر توسعه به تازگی کتاب "عصر فرهنگ فناورانه: از جامعه اطلاعاتی تا زندگی مجازی" نوشته فرانک وبستر و کوین رابینز را با ترجمه مهدی داودی روانه بازار کتاب کرده است.ادامه

فقر رسانه ای ایرانیها

تولید کنندگان برنامه های تلویزیونی می گویند که رسانه ملی بسیار بد پول میدهد چون مشکل مالی دارد . مهندس ضرغامی هم در چند اظهار نظر متفاوت این موضوع را تایید کرد. خوب رسانه ملی ما مشکل مالی دارد اما مسئول این مشکل کیست؟قوه مقننه یا قوه مجریه؟چرا مدیریت رسانه ملی این مسئله را به عنوان حق مردم پیگیری نمیکند؟چرا از خود مردم استمداد نمیطلبد؟بیشتر

هربرت الچول ، رسانه ها و قدرت سیاسی

هربرت الچول در کتابی که در سال 1984 تحت عنوان «عوامل قدرت» Agents of Power منتشر ساخت، این بحث را مطرح می کند که نظریات ششگانه ای که دربـاره  رسـانـه ها ارائه شده اند چندان با واقعـیت تطبیـق نمی کننـد و صرفـاً محصـول جنگ سـرد می باشـند. او معتـقد است کـه ایـن نظریات با اوضاع سیاسی کنونی تناسبی ندارند.

خردسال ترین وبلاگ نویس

این وبلاگ نویس ۹ سال بیشتر ندارد نشانی http://saj85.blogfa.com

دکتر معتمدنژاد مى گوید:  «علوم ارتباطات  اجتماعى رشته اى از تحصیلات دانشگاهى است که براى تربیت کارشناسان مورد نیاز مطبوعات، انتشارات، تبلیغات و به ویژه روزنامه نگاران، مشاوران روابط عمومى، کارگزاران آموزتبلیغات بازرگانى و سیاسى و نیز سینماگران ایجاد شده است.
سری به این بچه های کافه تیتر بزنید

حسین قندی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: اولین دانشکده‌ی روزنامه‌نگاری در ایران در سال 1346 تاسیس شد، پس از آن فارغ‌التحصیلان این رشته وارد عرصه‌ی مطبوعات شدند و در این میان افرادی در روزنامه‌ها قلم می‌زدند که از دانش روزنامه‌نگاری بهره‌ای نداشتند، اما تجربه‌ی گرانقدری در این عرصه به دست آورده بودند.

روزنامه نگاران آن لاین

رشد سریع وبلاگ‌های مطبوعاتی، بسیاری از روزنامه‌نگاران را بر آن داشته تا به جهان آنلاین قدم بگذارند، به طوری که با توجه به امکانات فعلی، پیشتر هیچ گاه امکان دریافت آدرس ایمیل‌ها یا داشتن مطالب مندرج در پایگاه اینترنتی روزنامه‌ها وجود نداشت.

 سرویس نگاهی به وبلاگ‌های ایسنابه نقل از وبلاگ روزنامه‌ی گاردین، در ادامه آورده است: در حالی‌که به نظر می‌رسد برخی به ورود به این عرصه را سهل می‌پندارند؛ عده‌ای هم رشد و پرورش در حوزه وبلاگ نویسی را دشوار می‌دانند. مشکل بسیار عمیق‌تر است و هیچ گونه ارتباطی با یافتن سبک درست یا آشنایی با روح وبلاگ نویسی ندارد. ما باید این حقیقت را بپذیریم که هر آنچه در وبلاگمان می‌نویسیم، صرفنظر از قالب و مفهوم آن، به مجرد اینکه روی گزینه‌ی چاپ کلیک می‌کنیم، به حوزه‌ی روزنامه‌نگاری مربوط می‌شود.

در بخش دیگری از این نوشته می‌خوانید:‌ این امر کمی آزار دهنده است؛ چون در شرایطی که مطالب ما به عنوان محصول فکری یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای مورد موشکافی قرار می‌گیرد، این احتمال می‌رود که افکار و عقاید ما کلیکی مفروض انگاشته شده و با سایر کالاها و دیدگاه‌ها مقایسه شود و صرف‌نظر از نظر نقادان، عقاید ما بر نظرات کارفرمایان، سردبیران و سایر سازمان‌ها و ارگان‌هایی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، تاثیر خواهد گذاشت.

روزنامه نگاران آن لاین

رشد سریع وبلاگ‌های مطبوعاتی، بسیاری از روزنامه‌نگاران را بر آن داشته تا به جهان آنلاین قدم بگذارند، به طوری که با توجه به امکانات فعلی، پیشتر هیچ گاه امکان دریافت آدرس ایمیل‌ها یا داشتن مطالب مندرج در پایگاه اینترنتی روزنامه‌ها وجود نداشت.

 سرویس نگاهی به وبلاگ‌های ایسنابه نقل از وبلاگ روزنامه‌ی گاردین، در ادامه آورده است: در حالی‌که به نظر می‌رسد برخی به ورود به این عرصه را سهل می‌پندارند؛ عده‌ای هم رشد و پرورش در حوزه وبلاگ نویسی را دشوار می‌دانند. مشکل بسیار عمیق‌تر است و هیچ گونه ارتباطی با یافتن سبک درست یا آشنایی با روح وبلاگ نویسی ندارد. ما باید این حقیقت را بپذیریم که هر آنچه در وبلاگمان می‌نویسیم، صرفنظر از قالب و مفهوم آن، به مجرد اینکه روی گزینه‌ی چاپ کلیک می‌کنیم، به حوزه‌ی روزنامه‌نگاری مربوط می‌شود.

در بخش دیگری از این نوشته می‌خوانید:‌ این امر کمی آزار دهنده است؛ چون در شرایطی که مطالب ما به عنوان محصول فکری یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای مورد موشکافی قرار می‌گیرد، این احتمال می‌رود که افکار و عقاید ما کلیکی مفروض انگاشته شده و با سایر کالاها و دیدگاه‌ها مقایسه شود و صرف‌نظر از نظر نقادان، عقاید ما بر نظرات کارفرمایان، سردبیران و سایر سازمان‌ها و ارگان‌هایی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، تاثیر خواهد گذاشت.